Desktop as a Service (DaaS)

Waarom zou je als bedrijf nog investeren in dure, high-end desk- of laptops als medewerkers vrijwel alles met een goedkope thin-client ook remote kunnen doen? Te meer omdat we ook na corona massaal blijven thuiswerken. En dat doen de meeste medewerkers toch het liefst op hun eigen device. Door dat in een DaaS-jasje te gieten, heeft jouw IT-afdeling ook geen omkijken meer naar het beheer. En is het aanhaken of afsluiten van medewerkers een abc’tje.

SBC of VDI

Met DaaS stelt Provide aan opdrachtgevers passende werkplekken beschikbaar in combinatie met applicaties, files en eventuele koppelingen met SaaS-applicaties (integratie). Door het gebruik van een centraal image kunnen applicaties centraal worden beheerd. Bij het leveren en beheren van een gehoste desktop met onderliggende infrastructuur kunnen opdrachtgevers kiezen uit twee opties:

• Desktop op basis van Server-based Computing (SBC). Bij SBC is er sprake van een gedeelde desktop met een centraal besturingssysteem, dat door meerdere gebruikers wordt gebruikt. Hierbij worden de resources van de desktop-server gedeeld door de gebruikers.

• Desktop op basis van Virtual Desktop Infrastructure (VDI). Bij VDI krijgt iedere gebruiker een eigen virtuele desktop met een eigen besturingssysteem. Hierbij worden de resources van de virtuele desktop niet gedeeld met andere gebruikers, maar worden deze op het niveau van de onderliggende infrastructuur gedeeld.

Heb je vragen?

Ons team van ICT professionals staat jou graag te woord.

+31 (0)30 6669600

info@provide.nl

Input door opdrachtgever

DaaS voor alle devices
DaaS gaat bij Provide verder dan desktops en laptops, en hebben ook betrekking op smartphones en tablets. Nadat we van de opdrachtgever een duidelijke omschrijving hebben ontvangen van de betreffende applicaties, devices en medewerkers, passen we de werkplekken alleen. Daarnaast  tellen we instructies op voor gebruik en testen we (beveiligings)updates alvorens deze te installeren. De desktop kan optioneel uitgevoerd worden met Microsoft Office-applicaties (Office standalone, Microsoft 365). Klanten mogen standaard uitgaan van 99,5% beschikbaarheid. Voor de uitvoering van DaaS lopen de contacten tussen de ICT-manager dan wel ICT-medewerker op locatie enerzijds en de architect of system engineer van PMS anderzijds.

Voor operationele storingen en problemen is het Serviceteam telefonisch bereikbaar op nummer 030-609 0997 en via e-mail: servicedesk@provide.nl